Nasza Przychodnia dokonała wiele inwestycji, w tym zrealizowała projekt w ramach programu Dostępność Plus dla Zdrowia, aby zapewnić dostępność do obiektu i jego usług.
DOSTĘPNOŚĆ ARCHITEKTONICZNA została zapewniona między innymi poprzez zapewnienie następujących elementów :
- w strefach służących komunikacji oraz w poczekalniach placówka jest wyposażona w spełniające kryteria dostępności elementy stolarki drzwiowej i okienne - drzwi wejściowe do przychodni są oznaczone w dwóch kanałach sensorycznych oraz otwierają się bez użycia siły
- placówka jest wyposażona w elementy instalacji, wykończenia i umeblowania spełniające wymagania bezpieczeństwa oraz komfortu użytkowania przez pacjentów - usunięto bariery w postaci wypustów i framug, skontrastowano kolorystykę ścian i podłóg
- beacon - nadajnik o rozmiarach pudełka do zapałek, sygnalizujący swoją obecność urządzeniom mobilnym z zainstalowaną aplikacją YourWay. Służy do nawigowania w pomieszczeniach
- nowe, ledowe oświetlenie (niemęczące wzroku oraz spelniające normy) w strafach rejstracji i oczekiwania oraz w gabinetach
- lada rejestracyjna z obniżoną częścią blatu umozliwiającą dostęp dla osób o ograniczonych mozliwościach poruszania się
- system informacji wizualnej dostępny w dwóch kanałach sensorycznych
- wentylacja i rekuperacja w strefie rejestracji
- klimatyzacja w gabinecie zabiegowym
- przenośne pętle indukcyjne dla lepszej komunikacji z osobami niedosłyszącymi
- zestaw krzeseł o dwóch wysokościach
- stoły do badań o regulowanej wysokości
- waga dostosowana dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się
- przenośny aparat ultrasonograficzny
- przenośne
- toalety dostępne dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się
DOSTĘPNOŚĆ CYFROWA:
- strona internetowa zgodna z wymaganiami WCAG 2.1
- e- rejestracja
- tłumacz on-line języka migowego
- aplikacja mobilna
- sprzęt komputerowy ułatwiający komunikację
DOSTĘPNOŚĆ KOMUNIKACYJNA:
- personel placówki został przeszkolony z zakresu umiejętności komunikacji w formie szkolenia teoretycznego oraz warsztatów praktycznych
- personel placówki posiada uniformy identyfikujące wykonywany zawód
- personel placówki został przeszkolony w formie warsztatowej z zakresu kompetencji społecznych właściwych dla komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami
- wybrani pracownicy placówki znają podstaw polskiego języka migowego
DOSTĘPNOŚĆ ORGANIZACYJNA:
- placówka posiada procedurę w zakresie przyjaznej obsługi osób ze szczególnymi potrzebami
- placówka przeprowadziła badania ankietowe wśród pacjentów ze szczególnymi potrzebami i kadry placówki
- placówka współpracuje z organizacją pozarządową reprezentująca osoby z niepełnosprawnościami
- w placówce osoba o indywidualnych potrzebach może skorzystać z pomocy asystenta lub innej formy wsparcia w zakresie rejestracji
Wniosek o zapewnienie dostępności
Zgodnie z artykułem 29 ustawy z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dziennik Ustaw z 2020 roku pozycja 1062, zwanej dalej: ustawą), każdy bez konieczności wykazania interesu prawnego lub faktycznego, ma prawo poinformować Przychodnię Rodzinną Mariacka (dalej: Przychodnia Rodzinna Mariacka) o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej Przychodni Rodzinnej Mariacka, o których mowa w artykule 6, punkt 1 lub 3 ustawy.
Natomiast na podstawie artykułu 30 ustawy osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy, po wykazaniu interesu faktycznego, ma prawo wystąpić do podmiotu publicznego z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej.
Informację o braku dostępności lub wniosek o zapewnienie dostępności należy złożyć do podmiotu publicznego, z którego działalnością jest związana informacja lub żądanie zapewnienia dostępności (wniosek o zapewnienie dostępności).
Wniosek o zapewnienie dostępności powinien zawierać:
- dane kontaktowe wnioskodawcy,
- wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym,
- wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą,
- wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.
Wnioski o zapewnienie dostępności można składać:
- osobiście: w rejestracji Przychodni Rodzinnej Mariacka w Nysie, ul. Mariacka 6-8 lub
- korespondencją pocztową na adres: Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Przychodnia Rodzinna Mariacka spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, ulica Mariacka 6-8, 48-300 Nysa, lub
- korespondencją elektroniczną na adres mailowy biuro@mariacka.pl
Podmiot publiczny powinien zapewnić dostępność (zrealizować żądanie) bez zbędnej zwłoki nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie powiadamia wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności, nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku. Jeżeli zapewnienie dostępności w zakresie określonym we wniosku jest niemożliwe lub znacznie utrudnione, np. ze względów technicznych lub prawnych, podmiot publiczny niezwłocznie zawiadamia wnioskodawcę o braku możliwości zapewnienia dostępności, proponując dostęp alternatywny.
W przypadku, gdy podmiot publiczny nie zapewni wnioskowanej dostępności w sposób i w terminie wyżej wskazanym, wnioskodawcy służy prawo złożenia skargi na brak dostępności. Skargę wnioski się do Prezesa Zarządu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, w terminie 30 dni liczonych od dnia upływu terminów, o których mowa powyżej.
Uprzejmie informujemy, że w postępowaniu w przedmiocie wniosku o zapewnienie dostępności nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku - Kodeks postępowania administracyjnego, z wyjątkiem przepisów dotyczących wyłączenia pracowników organu, doręczeń, sposobu obliczania terminów, uzupełniania braków formalnych i przekazywania wniosku zgodnie z właściwością.